الضياع العاطفي وعلاقته بالصراع القيمي لدى المرشدين

المؤلفون

  • نادية محمد رزوقي جامعة ديالى / كلية التربية المقداد مؤلف

DOI:

https://doi.org/10.62921/djis.2024.01101

الملخص

 

الملخص

يهدف البحث التعرف على :-

1-درجة الضياع العاطفي لدى المرشدين.

2-درجة الصراع القيمي لدى المرشدين.

3-العلاقة بين الضياع العاطفي والصراع القيمي لدى المرشدين

4-الفرق في  العلاقة بين الضياع العاطفي والصراع القيمي لدى المرشدين تبعاً لمتغير النوع (ذكور– اناث).

ولتحقيق اهداف البحث قامت الباحثة بتبني مقياس ( حارز ،2022) المكون من (25) فقرة وبدائل خماسية لقياس الضياع العاطفي ، كما تبنت مقياس (جمال 2019) المكون من  (22) فقرة وبدائل خماسية لقياس الصراع القيمي، وبعد التطبيق   أظهرت النتائج ان درجة الضياع العاطفي لدى المرشدين كانت (منخفضة) ودرجة  الصراع القيمي  كانت ( منخفضة ) اما العلاقة بين المتغيرين فهي علاقة ( طردية) .

     

Abstract:

The research aims to identify: -

 1- The degree of emotional loss among counselors.

 2-The degree of value conflict among mentors.

 3- The relationship between emotional loss and value conflict among counselors.

4- The difference in the relationship between emotional loss and value conflict among counselors according to the gender variable (males - females). To achieve the research objectives, the researcher adopted the (Harez, 2022) scale, which consists of (25) items and five-point alternatives to measure emotional loss. She also adopted the (Jamal 2019) scale, which consists of (22) items and five-point alternatives to measure value conflict. After application, the results showed that the degree of loss The emotional level of the mentors was (low) and the degree of value conflict was (low). As for the relationship between the two variables, it was a (direct) relationship.

Keywords: loss, emotional, conflict, values, guides.

التنزيلات

تنزيل البيانات ليس متاحًا بعد.

التنزيلات

منشور

04-07-2024

الأعمال الأكثر قراءة لنفس المؤلف/المؤلفين